Źródła witaminy B12 dla wegan

Coraz więcej osób w Polsce decyduje się przechodzić na weganizm. Jednym ze skutków takiej właśnie decyzji jest najczęściej brak witaminy B12 w organizmie, co może powodować dość poważne kłopoty ze zdrowiem. W dzisiejszym artykule dowiecie się, jak takie osoby mogą skutecznie poradzić sobie z tą sytuacją.

Kim są weganie?

Na początku warto wyjaśnić dokładnie sam termin, ponieważ nie każdy ma w swoim najbliższym otoczeniu osoby będące na takiej diecie. Weganizm jest to styl życia, którego główną cechą jest rezygnacja ze spożywania produktów zwierzęcych. Weganie eliminują ze swojej diety nie tylko wszystkie rodzaje mięs, lecz też, na przykład, ryby, jajka czy mleko.

Dlaczego witamina B12 jest tak ważna?

Witamina B12 bierze udział w reakcjach chemicznych zachodzących we wszystkich komórkach ludzkiego ciała. Nie można nie wspomnieć, że jest też całkowicie niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mózgu oraz układu nerwowego. Poza tym, witamina B12 służy do wytwarzania krwi, kwasów tłuszczowych czy energii. Warto wiedzieć, że aktywna forma tej witaminy produkowana jest wyłącznie przez mikroorganizmy, którymi są bakterie, wirusy, grzyby i drożdże.

Skutki niedoboru witaminy B12

Osoby, które nie posiadają odpowiedniej dawki tej witaminy muszą liczyć się z wieloma poważnymi konsekwencjami. Początkowo niedobór B12 powoduje „tylko” zmęczenie i brak energii czy krótkotrwałe zaniki pamięci. Z czasem brak właściwej dawki witaminy przyczynia się do mrowienia i drętwienia stóp, zaburzenia równowagi, zawału serca czy nawet niedorozwoju umysłowego u dzieci. Warto też dodać, że osoby lekceważące tę kwestię mogą mieć problemy z ataksją, atrofią nerwu wzrokowego, katatonią oraz psychozą. Wszystkie nazwy brzmią groźnie i takie w istocie są, dlatego należy zrobić wszystko, aby nie mieć takich kłopotów.

W jakich produktach występuje witamina B12?

Wiecie już, dlaczego witamina B12 jest tak ważna dla naszego organizmu. Ponadto, poznaliście wszystkie najważniejsze skutki jej niedoboru. Co należy spożywać, aby nie mieć takich kłopotów? Przede wszystkim, witamina B12 występuje w mięsie, rybach, serach czy jajach. Weganie są zaś osobami, którzy tych produktów unikają jak ognia. Co zatem muszą robić, aby nie mieć problemów ze zdrowiem z tytułu niedobory witaminy B12?

Jakie są źródła witaminy B12 dla wegan?

Weganie muszą zdawać sobie sprawę, że w ich przypadku niezbędna jest suplementacja. Znakomitym wyborem będzie spożywanie spiruliny w postaci prasowanych tabletek. Ten produkt nie tylko zawiera witaminę B12. Poza tym, w jego składzie nie brakuje kwas linolowego, kwasu arachidonowego, żelaza, wapnia, fosforu czy chlorofilu. Spirulina jest też rewelacyjnym i w pełni naturalnym źródłem pełnowartościowego białka, dodaje energii i skutecznie oczyszcza organizm z toksyn.

large_spirulina80g

Suplementy dietetyczne są w przypadku wegan bardzo ważne. Powinni oni spożywać minimum 250ug witaminy B12 każdego dnia, aby nie doprowadzić do kłopotów ze zdrowiem opisanych we wcześniejszych akapitach. Innym dobrym pomysłem jest regularne picie mleka sojowego czy spożywanie płatków śniadaniowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *